Allting har en början

Tanken att blogga var inte ny för mig, men jag undrade alltid om jag hade något värt att säga. I alla fall något som någon annan skulle vara intresserad av. Jag hade gjort ett försök för länge sedan, innan WordPress och liknande programvaror gjorde bloggandet tillgängligt för alla. En av mina förebilder var Philip Greenspuns Travels with Samantha. Det här var på tiden då man antingen skrev sig ett eget CMS, som Phil gjorde, eller handkodade allt själv.

Föga förvånande blev det inte så mycket av det försöket, även om det flera år senare blev två korta resebloggar, mest för att meddela nära och kära var jag och mitt resesällskap befann oss.

Men för lite drygt ett år sedan bekantade jag mig med TED och de utmärkta föreläsningar de har. Varje dag under sommarhalvåret promenerade jag minst två timmar till och från arbetet eller bara promenerade rätt och slätt. Och jag lyssnade på föreläsningar inom de mest varierande områden. En dag lyssnade jag på några föreläsningar som ganska exakt handlade om just sådana saker som en kollega till mig arbetade med. När jag tipsade henne visade det sig att fler var intresserade av ämnet. Och nu hade jag ett nytt problem, hur skulle jag hålla koll på vilka föreläsningar jag tyckte var lite extra intressanta.

Då föddes tanken att tweeta om dem. Sakta utökades tweeten att handla om mer än bara TED och då kom uppstod ibland en önskan att kunna uttrycka sig på korrekt språk men med lite mer än 140 tecken. Nu, ett bra tag senare, tar jag det där steget som jag aldrig tog då. För några år sedan kunde man fortfarande kommentera på de flesta nyhetssajter, men näthat och skräpinlägg har gjort att fler och fler stänger ner sina kommentarsfunktioner. Vissa hävdar att det är censur och hinder mot yttrandefriheten, vilket så klart är nonsens. Yttrandefrihet har vi, det är bara inte någon annans skyldighet att se till att du får utöva den och tillhandahålla medlen. Det får man fixa själv, till exempel genom att starta en egen blogg.

Än så länge har jag inte bestämt om jag ska tillåta publicering av kommentarer på min blogg, det kräver ett aktivt engagemang för att det ska bli bra och jag är inte säker på om jag ens kommer ha tid att skriva egna inlägg. Båda dessa saker får tiden utvisa.

Självklart är jag glad om jag får synpunkter och kommentarer, det är nog alla som skriver, så hör gärna av dig. Vi tycker alla olika och det är inte fel, tvärtom. Och bara för att vi tycker olika betyder inte det att någon av oss tycker fel. Det enda vi med säkerhet kan säga är att vi tycker olika, resten får vi se. Dessutom anser jag att alla, inte bara har rätten att tycka vad de vill, utan också att de också har rätten att ändra sin uppfattning om vad de tycker. Hur ska vi göra det om vi inte kan få influeras och inspireras av andra?

Eller som Groucho Marx så elegant uttryckte det: ”These are my principles. And if you don’t like them, I have others.”

Lämna en kommentar

